Creëer balans na antibiotica gebruik

De meeste infecties worden veroorzaakt door een virus, zoals bij verkoudheid of griep. Andere infecties ontstaan door bacteriën, zoals bij een blaasontsteking, longontsteking of seksueel overdraagbare aandoening (soa).

Een aantal infecties begint met een virus, waarna de bacterie de infectie overneemt. Dit kan bij infecties van de keel, de longen, het middenoor of het oog voorkomen. In dat geval wordt de infectie erger en neemt de koorts vaak toe. Ook kan het gebeuren dat de koorts na een paar koortsvrije dagen toch weer terug.

Wat zijn antibiotica?

Antibiotica zijn medicijnen die heel goed werken tegen infecties veroorzaakt door bacteriën. Ze doden de bacteriën of remmen hun groei. Tegen infecties met virussen helpen antibiotica niet.

Er zijn verschillende soorten antibiotica, Penicilline is het bekendste. Elk soort antibioticum werkt tegen andere groepen bacteriën.

Antibiotica gaat ons lichaam in en zorgt ervoor dat bacteriën afsterven. Maar niet alleen de ongunstige soort. Door het antibiotica kunnen ook teveel gunstige bacteriën verdwijnen. De gunstige bacteriën in de darmflora breken ons voeding af en zetten dit om in stoffen die ons lichaam kan opnemen. Ze zijn dus heel belangrijk voor de spijsvertering. Ook helpen gunstige bacteriën de weerstand tegen ongunstige schimmels en bacteriën in de darmen te verhogen. Na gebruik van een antibioticakuur, is het evenwicht in de darmflora verstoord. Een goede darmflora is belangrijk voor het op peil houden van de algemene weerstand, een sneller herstel na een ziekte en een goede vertering en opname van voedingsstoffen.

Om een verstoorde darmflora te herstellen en balans te creëren kunt u een probioticum gebruiken. Een probioticum helpt de darmflora op te bouwen én de darmflora te versterken.

Na een antibiotica kuur adviseer ik daarom altijd een probioticakuur. Hiermee geeft u extra aandacht aan uw darmen en kan de darmflora zich snel herstellen. Een probioticum bestaat uit gunstige bacteriën die het natuurlijke evenwicht in de darmflora helpen herstellen en de weerstand in de darmen helpen te versterken. U kunt een probioticum ook preventief gebruiken om de darmflora in balans te houden. Bij het uitzoeken van een probioticum dien je op een aantal zaken te letten; zo veel als mogelijk ‘beestjes, liever in de biljoenen dan in de miljoenen; let op het feit dat je het liefst een aantal verschillende ‘bacteriestammen’ hebt, bij voorkeur minimaal 6 verschillende stammen en let op het feit dat het pilletje precies in de darm hun werk zullen doen en niet al door het maagzuur ‘om zeep’ geholpen zijn. Een goed probioticum is o.a. de Active Probiotic.

Een prebioticum is een onverteerbaar voedingsbestanddeel dat de groei van gezondheidsbevorderende bacteriën in de darmen stimuleert. Vezels bijvoorbeeld zijn prebiotica. Goede bacteriën hebben vezels nodig om op te kunnen groeien. Dat is de reden dat vooral het eten van groeten ervoor zorgt dat die vezels in voldoende mate aanwezig zijn. Zorg dan wel voor die ene kilo per dag als basis. Mocht je dat nu niet redden die kilo aan groenten dan kun je ook de Aloë vera dranken als voedingssupplement gaan toevoegen

Yoghurt bacteriën hebben ook goede eigenschappen om de darmflora te verbeteren (liefst biologische yoghurt). Doe ook eens wat vers fruit en noten in uw yoghurt. Heerlijk.

U kunt het evenwicht in uw darmflora helpen met het volgende:

  • eet gezond en gevarieerd met voldoende voedingsvezels
  • neem rustig de tijd om te eten en kauw het voedsel goed
  • drink voldoende, bij voorkeur anderhalve liter water per dag
  • vermijd spanningen waar mogelijk (stress is nooit handig)
  • beweeg regelmatig
  • zorg voor voldoende nachtrust
  • vul uw voeding eventueel aan met een probioticum en prebioticum
  • kies voor een probioticum na antibiotica.

Eet smakelijk en blijf vooral gezond!